I min mammas badrumsskåp
I min mammas badrumsskåp, när jag var liten, fann jag:
- Ett rött läppstift i turkos förpackning. Hur gammal är den? Jag provade den ändå.
- Ett odefinierbart läppstift i röd förpackning och genomskinlig kork. Hur gammal är den? Jag provade den ändå.
- Två deodoranter. Ena hade grön kork den andra gul. Min mamma använder aldrig deodorant. Hon är allergisk. Hur gamla är de? Jag provade dem ändå.
- En grå kajal- och/eller läppenna. Hur gammal är den? Jag var osäker på var pennan skulle användas. Jag provade den lite överallt. Det syntes bäst på ögonlocken. Fast pennan var ganska dålig. Jag fick trycka hårt.
- En svart kajal- och/eller läppennestump. Hur gammal är den? Jag var osäker på var pennan skulle användas. Jag provade den lite överallt. Jag undrade varför det fanns mindre av den svarta pennan än den gråa. Var det för att mamma också var osäker på vad den gråa pennan skulle användas?
Jag provade allt i min mammas badrumsskåp. Jag tyckte att den delen av min mamma som använde läppstift vid speciella tillfällen var spännande. Vem var den personen? Jag använde hennes läppstift vid ospeciella tillfällen. Ofta öppnade jag badrumsskåpet ljudlöst. Ofta i skenet av badrumsljuset. Ofta lät jag det vara på ett tag tills jag gnuggade bort det med Eloradotolettpapper köpt i stora balar, vatten och lite tvål. Ofta syntes det på min mun att jag målat den röd.
Jag provade hennes deodoranter. Jag hade aldrig sett dem i butikerna. Det var inte Nivea eller Dove. Jag luktade lite på dem, de luktade friskt. Jag applicerade lite, jag luktade friskt.
Alla dessa föremål låg kvar i åratal. Under min uppväxt. Fascinationen försvann aldrig. Det var som en portal till en vuxenvärld vi aldrig skulle tala om. Något hon aldrig skulle lära mig om. Allt hon visste fanns i det badrumsskåpet. Resten fick jag lära mig på egen hand. Ibland drog jag fingrarna över hennes panna och kind, hon behövde inte något av det där heller. Ibland rött läppstift, annars räckte ett rött hjärta.
Jag menar staten
Du
Du sökte efter en tystnad men fann bara bruset som proklamerade sin existens genom en total direkthet. Du kunde inte undgå påtagligheten, utan ni fanns där i någon sorts rubbad symbios. Du fanns och ledsamheten fanns. Du fanns för att ledsamheten fanns. Och ledsamheten fanns för att du fanns. Ni hade inget utbyte, så kanske var det på ett parasiterande sätt ni levde ihop. I detta tillstånd andades ni samma luft, genom samma lungor, till samma hjärta, fastän ni upplevde kroppen på olika sätt. Ni kändes inte vid den medan ledsamheten kändes i den.
Än går solen upp.
Du minns att du var besatt av solen. Du funderade kring hur något så mäktigt kunde, för dina ögon, vara så betydelselöst. Det glödande klotet i din kropp kändes mer än vad de ultravioletta strålarna gjorde mot din medvetenhet.
Under sommaren satt du på gräset och höll fast nävar av gräs med händerna. Kanske tänkte du att du skulle tippa av från jorden om du inte höll i dig. De dagarnas minnesbilder finns kvar med ett svart filter.
Det glödande klotet skapade rök som steg från din mage till diit huvud och väl där försvann förmågan att se. Allt var optisk illusion. Och ni missförstod varandra på fundamentala sätt. Du saknade solen. Du saknande synen.
En gång drunknade du i havet.
Du hade bestämt dig för att döden var det som var på andra sidan nästa våg. Dödsgudens hand var sträckt mot dig, du kunde känna handen trycka ner ditt huvud när du försökte hinna andas innan nästa våg. Kanske var dödsguden vågen? Hade den kommit för att rädda dig? Du välkomnade den på ett sätt du aldrig välkomnat något eller någon främmande förr. Kanske hade ni setts förr? Kanske var det ledsamheten gestaltad i någonting konkret. Kanske var det solen som påvisade sin avlägsenhet. Som sa "Jag kommer aldrig gå upp mer", och kanske tänkte du att ni gick samma öde till mötes.
Ilskan fanns hos er.
Du lärde dig ducka och skapa en pansarsköld av din kropp. När du blev längre genomgick du en metamorfos som stärkte din benstomme. Du bröt inga ben, kunde göra volter och visade det gärna genom att stänga dörrar med kraft. Det skulle låta när de stängdes.
Fåglarna och fiskarna.
Du tror att fåglarna sjöng för att maskera era skrik. Eller skrek de med er? Och fiskarna hade ingen röst. Ni skaffade en sköldpadda som fick ett namn efter en grekisk gud som kunde göra motstånd. Ett djur som duckar, har en sköld, och ni undrade ändå varför. Du berättade att kaninen dog av en hjärtattack och hunden, vars namn lät som att en ropade "Dra!", till slut inte kunde sova om en inte skrek i samma rum som den.
Katten då?
Den räddades av att din kropp blev allergisk sekunden du skulle få den. Du tror att de bröt nacken av den på bondgården när ni åkte hem.
Du tror
att ni slog varandra. Rätta dig om du har fel, men du tror din hand träffade en kropp och lämnade avtryck som egentligen borde ha varit pussar.
Regnets bullrande låga.
Du försökte skölja bort sorgen med regnet. Rimligtvis borde något så rent som ösregn kunna rena dig från allt ont. Kanske kunde det rena århundraden av traumatiserat DNA. Går det att rena något som någon annan har smutsat ner? Har ni redskapen? Har ni antikroppar mot deras virus?
6.
Ikväll ska de resa sig
skymma det som en gång varit och glömma allt
5.
De skulle istället söka efter det outforskade, finna redan kartlagda områden
4.
3.
ett sätt att
mäta mängden motgångar mot
dem vars förtryckande världsordning gjort oss till
redskap
Badande i medelhavets koagulerade blod
för alla dessa misstag som inte var deras
När andra likställdes med den befriande drömmen
blev jaget det den krypiska gåtan
det viktigaste blev
våldsamt handlande
2.
jag förblir sökande men
det är konsekevensen av vårt varande i varandras liv och trots det
för att skapa nya flyktvägar som jag sedan missköter
1.
Minne
Mitt dåliga minne är en förenklad förklaring och/eller ursäkt. Vissa saker väcks från sin dvala genom bilder, blommor, hjärtan, natur från promenader.
IRWSAQ
Vi vet hur de dog
Vattenväggarna
Rök i lungorna
De avhuggna tungorna
Vi vet hur de dog
Kvävningsvalsen
Vi vet hur de dog
Vera
Och omöjligheter i att sluta dircka koffeinhaltiga drycker (om ändå det fanns någonting annat som värmde mina händer).
Darriga händer hör ihop med maratonlöpande hjärtan.
Och ord hör ihop med ordlöshet.
Jag vet inte var jag befinner mig eller om jag får plats.
Jag vet inte om jag är en del av den omloppsbana som omger oss


Höstdagar kommer och försvinner med lika låg nivå av minnesvärde som sommardagarna och vårdagarna. Om det fortsätter så här lär hela min ungdom falla i glömska. Jag skriver som besatt i anteckningsböcker och på griffeltavlor "God morgon H, ät frukost och plugga på biblioteket, men inte för länge, det är inte värt det. Du är bäst!" Tack, brukar jag tänka och se hur bokstäverna blir till avlägsna, suddiga måltavlor. Jag försöker sikta med mitt vapen, träffar nästan precis men glider förebyggande ner med ryggen mot köksluckorna med gamla glasslådor i och tänker att jag är pacifist, vad fan gör jag med ett vapen egentligen?
Försvarsmekanismerna är min ammunition och min kropp är mitt vapen. Hur ska jag fredligt kriga med mina neuroner? I min dagbok skriver jag "Ibland misstänker jag att kopplingen mellan mina perceptioner och neuroner är defekt." Sedan skriver jag in jag amnesi i vårdguidens sökfält men suddar förebyggande bort bokstäverna och tänker att jag nog glömmer den här känslan av höstdagarnas övertagande påtaglighet av ickeexistens om ett tag.
"Jordens dagar är era dagar. Jordens nätter, även de era. Jag avundas er", skriver jag med avtryckaren.