och nu sitter jag här


Jag visste att jag inte skulle ha sett Fahrenheit 9/11 idag, på skolan. Jag trodde jag skulle klara det, men i själva verket grät jag floder på insidan, det forsade hat och saknad och sorg.
Och nu sitter jag här några timmar senare, och gråter. Utåt

Människor använder sällan ordet rosenrasande men jag kan med gott samvete säga att jag är det. Jag är totalt rosenrasande på G W. B och hans krig mot mina föräldrars älskade hem. Det är sant att människor (nästan) alltid handlar själviskt, gör jag något bra så gör jag det för att den andra ska må bra, men även för att jag själv mår bra av det. Och så har vi ju Irak-kriget där människor är grundlurade, det handlar om inget annat än pengar.
Jag säger inte att allt var frid och förjd när diktatorn härjade, men
det har verkligen inte...jag kan inte avsluta meningen på ett rättvist sätt.

Jag tänker på alla okyldiga, alla barn, men även vuxna som förlorar allt och alla som de har kärt. De är människor som inte vet, de är människor som undrar.
Och Gud (om du nu finns) varför lyssnar du inte när de ropar?

Jag saknar min släkt, och tänk dig, jag har bara träffat ett få antal av dem, men de finns alltid inom mig, det vet jag. Jag kan inte fortsätta leva med tanken om att de kan dö, närsomhelst.
Om jag hade kunnat hade jag delat upp mitt liv i flera miljoner bitar och sedan strö de bitarna över alla som behöver liv. Jag skulle dock inte vara kvar då, men om jag hade kunnat rädda flera miljontals människors liv, i utbyte mot mitt eget så...skulle inte du?

Jag tror verkligen att jag inte kommer be om några julklappar i år. Så som mormor fastar så ska jag fasta från julklapparna. Jag ringde och frågade henne varför hon fastade och då sa hon att hon kunde be till Gud om hon (till exempel) ville att jag skulle lyckas på ett viktigt prov, och då säger hon på ett ungefär "Gode Gud, gör så att Hon klarar provet och i genlängd så skall jag fasta". Alltså: man fastar för att be Gud hjälpa någon (om han nu finns).

Tänk på resten av världen, för omväxlingens skull!

(och nu sitter jag här och känner tårarna som torkat på min kind)

Kommentarer
Postat av: Lisa

usch krig är det värsta som finns. Jag är så rädd för att jag skulle hamna i krig nån gång. Man har ju sett på filmer det känns overkligt, men ändå så finns ju krig hela tiden. Tex i libanon där du kommer ifrån där har det ju vart krig och israel, jag vågar inte tänka på alla som vart med om ett krig.

kram!

2008-12-17 @ 00:45:47
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: carro

jag vart också otrologt berörd av den här filmen. Det är så fruktansvärt var rasande man blir. Men alla Moore's filmer är sådär tragiska och dystra och eländiga. De är till för att bara visa all skit som finns. I sicko, den om sjukhusblajan i USA så är den en man som kommer in på sjukhuser och har förlorat typ flera av sia fingrar. och bara för att han inte har tillräckligt med pengar så har han bara råd att sy på en. Resten blir han utan.



Det är otroligt hur orättvisa saker är och hur hemskt vi människor kan bete oss. Jag fattar inte varför krig fortfarande existerar. Vi borde ha lärt oss av våra misstag för länge sedan...



<3<3Tårka dina tårar nu och tänk på rosetter och cylinderhattar istället.



kram

2008-12-17 @ 12:52:48
URL: http://ettstortallvar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0