meningslösheten

"Kan ett radioprogram börja med tystnad? En tyst minut till exempel. *tyst i ungefär 4 sekunder*
Hur länge skulle lyssnarna stå ut med denna meningslöshet?"


Det är morgon och jag sitter i köket och äter frukost klockan ett. Och Jörn Dönner har just börjat sitt sommarprat på P1. Jag minns att jag satt och funderade på om han seriöst skulle vara tyst en hel minut, jag började känna tystnaden. Ja, hur länge skulle vi stå ut med denna meningslöshet? När ingenting händer som distraherar oss från tomheten, vad gör vi då?

Vi nynnar. På obefintliga melodier. Samtidigt som vi tänker att "oj, nu hittar jag visst bara på". Vi komponerar tystnadens melodi men glömmer sedan bort den när något nytt kommer, som kan fylla meningslösheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0